Sivut

maanantai 16. tammikuuta 2012

"Ihana pylly"

© Tarja J.

Rally-toko treenipäivä, tai se treenipäivä jolloin treenataan "ihmisten ilmoilla" jos Veikkolaa sillä nimellä voi kutsua :'D Treenit ovat aika pitkälti omatoimitreenejä eli käytännössä apua voi kysyä muilta treenaajilta ja rata suunnitellaan "meille taviksille" valmiiksi. Treeneihin on kuitenkin ostettu Tiina Lilja vetämään 6x "tehotreenejä" ja tänään oli meidän ryhmän vuoro nauttia Tiinan natisemisesta. Tiina itse aloitti päivän kertomalla että on kova natisemaan kaikesta, kiva positiivinen meininki. Saatiin me kuitenkin kehujakin, osaa käyttää takapäätään tehokkaasti. Doriksen takamus sai taas kehuja, siinä täytyy olla jotain maagista, mun "pikkumusta" :'D

Rata näytti suurinpiirtein tältä

Radan teki Tiina Lilja

Toivottavasti siitä saa selvän. Liikkeissä ei kuitenkaan ollut mitään kovin uutta verrattuna viime kerran houkutuseen & hyppyyn. Enemän oli taas vikaa ohjaajan päässä joka ei tiedä paljonko on 50cm saati osaa perus ilmansuuntia eli oikeaa ja vasenta. Doriksella meinasikin välillä palaa hermot kun jäin miettimään että mitähän mun nyt piti sulta pyytää ja hassua kyllä alkoi ennakoida. Molemmat treenit tähän asti ovat olleet vuoristorataa, välillä sössin minä ja välillä koira, vielä kun opittaisiin pelaamaan yhteen niin tässä voisi oikeasti alkaa loistaa :)

Keskittymisharjoituksia tehtiin nyt vähemmän kuin viimeksi ja se näkyi. Pitää ensi kerralla muistaa pitää pidempiä taukoja. Tauoilla kuitenkin keskittyminen saatiin hyväksi ja kierrokset alas uutta ratakierrosta varten. Kerran radalla jouduttiin laskemaan kierrokset kun neiti vähän innostui. Lisäksi huomasin että jos mä itse innostun liikaa niin neitikin innostuu. Raja kannustamisen ja innostamisen välillä tuntuu kuitenkin olevan hiuksen hieno. Olen mä sen pidempään tiennyt, mutta tuolla se tuli taas pitkästä aikaa esille. Doris on tuolla jotenkin herkempi kaikille mun mokille. Muut koirat voi hillua vapaammin, mutta mun pitäis keskittyä täysillä ja olla todella selkeä. Kyllä tämä tästä taas paranee kun muistetaan myös treenata. Heinäkuussa todettu selkävamma pisti kaikki treenit pitkäksi aikaa tauolle ja ei olla vaan päästy samaan rytmiin takaisin.

© Tarja J.

2 kommenttia:

  1. Jopas on mystisen näköinen ratapiirros! Harmi, että rallytoko lienee edelleen kohtuu harvinainen laji. Voisi meidän Aksulle passata mielenvirkistyksenä hyvin, kun eikös siinä saa kehua koiraa ihan mielin määrin? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on mystinen minulle itsellenikin. Vielä en ole keksinyt miten sen saa näyttämään fiksulta, ehkä vielä jokukerta : D Rally-toko ei juu ole yhtä yleinen kuin perus agility tai toko, mutta on sekin levinnyt nyt jo ihan mukavasti, Rally-toko liiton sivuilta & siellä mainitulla foorumilla on paljon kaikkea kivaa alueellisestikin :)
      Ja juuh, saa höpöttää. Toki, mitä pidemmälle mennään sitä tiukemmksi mennään noiden apujen suhteen, mutta ei juttelua mun mielestä missään vaiheessa kielletä. Alokasluokissa saa reilusti ohjata käsilläkin ja vartalolla. Mielenvirkitykseksi se menkin aloitettiin, kun ollaan Doriksen kanssa molemmat niin huonoja tarkuutta vaativissa tehtävissä mihin tokon puolella monesti törmää.

      Poista